Dick Jense ontvangt eerste LOOKY fietshandschoen

Wethouder Verkeer en Vervoer Dick Jense heeft op 18 februari 2011 de eerste LOOKY fietshandschoen met achteruitkijkspiegel in ontvangst genomen.
Hiermee geeft hij een startsignaal voor de landelijke introductie van LOOKY met het doel: het fietsverkeer veiliger maken en het fietsgebruik stimuleren.

In oktober 2010 berichtte Groot-Rijswijk over de introductie van LOOKY in Rijswijk. De positieve reacties van consumenten en fietsspeciaalzaken gaf de initiatiefnemer van LOOKY de aanleiding alle fietsers in Nederland te willen voorzien met een LOOKY fietshandschoen. De eerste fietszaken hebben zich al aangemeld.

Voor Dick Jense staat de verkeersveiligheid hoog in het vaandel. Ook Han Bik van de Rijswijkse Fietserbond en Ed Braam (Onafhankelijk Rijswijk) staan achter het idee van LOOKY.

Hoe werkt LOOKY?

Met de LOOKY fietshandschoen wordt de veiligheid van de fietser en diens omgeving vergroot. Door de bolle spiegel op de duimzijde van de handschoen krijgt de fietser zicht op alles wat achter zich gebeurt. Door simpelweg de hand op te steken, kan de fietser veilig afslaan en (laten) inhalen. Ook is LOOKY ideaal om contact te houden met de omgeving, zoals volgers van de groep of kinderen achterop of in de fietskar.

Senioren op de fiets krijgen met LOOKY een hulpmiddel in handen waarmee zij, zonder stabiliteit te verliezen bij het omdraaien, zicht krijgen op achteropkomend verkeer.

Initiatiefnemer LOOKY

De LOOKY fietshandschoen is uniek in Nederland en buiten de grenzen. Het idee is ontwikkeld door Stichting KWAMUTEGEN. Door LOOKY onder de fietsers te propageren wil de stichting haar doelstellingen ondersteunen om het verkeer veiliger en socialer te maken. De Rijswijkse Jessica van Batenburg is binnen de stichting het aanspreekpunt voor alle activiteiten van de stichting.

In het verlengde van haar activiteiten op het gebied van verkeersveiligheid, verstrekt de stichting via het KWAMUTEGEN kinderfonds financiële steun aan jonge verkeersslachtoffers. Van elke uitgegeven LOOKY gaat 10% naar het KWAMUTEGEN kinderfonds.